محصولات ضد الکتریسیته ساکن یا محصولات ESD یک راه عالی برای ایمن نگه داشتن محیط کار هستند. اگرچه آنها بیشتر در صنایعی مانند تولیدات الکترونیکی استفاده می شوند، اما می توانند در اتاق های تمیز (میکروالکترونیک) و محیط های مهندسی و پزشکی ، به ویژه مکانهایی که دارای تجهیزات الکترونیکی حساس و گران قیمت هستند، نیز استفاده شوند. برخی از محصولات ایمن ESD مانند اسپری ضد الکتریسیته ساکن برای استفاده در محیط های اداری برای جلوگیری از شوک استاتیک بین یک صندلی و یک فرد (به عنوان مثال)، عالی هستند. به طور خلاصه، محصولات ایمن ESD برای جلوگیری از آسیب دستگاه های حساس به استاتیک ناشی از تخلیه الکترواستاتیکی که به نام ESD نیز شناخته می شود، استفاده می شود. اگرچه محصولات ضد الکتریسیته ساکن ممکن است گران باشند، اما در درازمدت بسیار بهتر از تعویض دستگاه های آسیب دیده (که ممکن است گران باشد) به دلیل تخلیه بار ساکن هستند.

برای اینکه بدانید چگونه می توانید محل کار، دستگاه های حساس به استاتیک و کارمندان خود را ایمن نگه دارید، در مورد محصولات و اقدامات ضد الکتریسیته ساکن یا ایمن ESD که می توانید وارد محل کار کنید مطالعه نمایید.

ESD چیست؟

ممکن است نام اختصاری ESD را شنیده یا خوانده باشید و تعجب کنید که مخفف چیست. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم بدانیم معنی آن چیست و چگونه اتفاق می افتد. ESD یا تخلیه الکترواستاتیک جریان ناگهانی برق بین دو جسم به دلیل تماس با یک اتصال کوتاه الکتریکی است. به این فکر کنید که بادکنکی را روی موی خود می مالید یا روی فرشی در حال راه رفتن هستید در هر دوی این حالات شما در حال تولید بار ساکن بر روی بدن خود و بادکنک یا فرش هستید، در این حالات اثر تریبوالکتریک رخ داده است. گاهی ESD می تواند ناشی از القای الکترواستاتیکی ایجاد شود که در آن یک آیتم در حال حرکت در نزدیکی هادی (و نه در تماس با آن) باشد.

ESD اغلب در دفاتر و کارخانه ها که جابجایی و ماشین آلات زیادی وجود دارند اتفاق می افتد، بنابراین تجهیزات باید ضد الکتریسیته باشند که می تواند مضر باشد زیرا می تواند باعث انفجار در گاز، بخار سوخت و گرد و غبار زغال سنگ و ... شود. این عمل می تواند باعث از کار افتادن قطعات الکترونیکی شما که شامل قطعات، مدارهای مجتمع و ریزتراشه ها هستند شود. در محیط کاری که تعداد زیادی ماشین در حال استفاده است، دیدن جرقه در حوالی و یا در خود ماشین خوشایند نیست. ما می توانیم با توجه به تجهیزات موجود ضد استاتیک، تهیه دستگاه های ضد الکتریسیته ساکن و کنترل رطوبت در محل کار از وقوع حادثه جلوگیری کنید. در این مقاله می توانید در مورد ESD اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چرا ESD تهدیدی برای بسیاری از صنایع است؟

به یک شرکت تولید کننده تلفن همراه فکر کنید. در داخل یک دستگاه تلفن همراه قطعات الکتریکی زیادی وجود دارد که باعث کارکرد دستگاه می شود. این قطعات الکتریکی نسبت به استاتیک بسیار حساس هستند و اگر قطعه ای با یک بار استاتیک تماس پیدا کند، بار می تواند به قطعه منتقل شود و آسیب قابل توجهی ایجاد کند. سازندگان باید اطمینان حاصل کنند که استاتیک نمی تواند با قطعات الکتریکی که برای تلفن همراه مونتاژ می کنند تماس پیدا کند. برای انجام این کار، آنها باید با اجرای یک منطقه کار کنترل شده استاتیک و تجهیزات ضد الکتریسیته ساکن اقدامات حفاظتی انجام دهند. محصولات ضد الکتریسیته ساکن می توانند از ایجاد و انتشار بارهای ساکن در محیط یا روی اشیایی مانند قطعات الکتریکی جلوگیری کنند. آنها این کار را با اتصال بار به زمین انجام می دهند. اگر یک بار استاتیک به یک قطعه یا دستگاه بسیار حساس برسد و به آن منتقل شود، می تواند آسیب فاجعه باری به آن قطعه (به عنوان مثال PCB) وارد کند که به نوبه خود می تواند باعث نقص پنهان شود. شناسایی یک نقص پنهان دشوار است زیرا ممکن است دستگاه تا حدی تخریب شده باشد اما همچنان عملکرد مورد نظر خود را انجام دهد. با این حال، عمر عملکرد دستگاه ممکن است به طور چشمگیری کاهش یابد. تنها زمانی ممکن است متوجه شوید که مشکلی وجود دارد که دستگاه به طور ناگهانی کار نمی کند. در نهایت، یک نقص پنهان می‌تواند منجر به خرابی زودرس سیستم شود که می‌تواند بسیار خطرناک و بسیار پرهزینه باشد. اگر به طور منظم با دستگاه های حساس به استاتیک کار می کنید، باید از محصولات ضد الکتریسیته ساکن در یک محیط کنترل شده استاتیک استفاده کنید!

چگونه از شر موقعیت های ایستا خطرناک در محل کار خلاص شویم؟

در اینجا چند راه مفید برای جلوگیری از بار الکتریکی ساکن در محل کار آورده شده است:

·        روی کفپوش ایمن ESD سرمایه گذاری کنید. این کفپوش ها به عنوان فرش، موکت و انواع دیگر کفپوش هایی که ممکن است در محل کار پیدا کنید، کار می کند. در واقع بهتر است فرش و موکت را حذف کنید و به جای آن از کفپوش های آنتی استاتیک استفاده کنید.

·        تجهیزات الکترونیکی را از دمنده هوای دور نگه دارید.

·        از قرار دادن تجهیزات الکترونیکی در نزدیکی عایق هایی مانند مواد پلاستیکی و مصنوعی خودداری کنید.

·        یک سیستم اتصال به زمین برای اتلاف ولتاژ پایین نصب کنید.

·        برای کارمندانی که به‌عنوان اپراتور ابزار کار می‌کنند، روی مچ‌بندها و پایندهای آنتی استاتیک سرمایه‌گذاری کنید.

·        حتما ابزار ضد الکتریسیته ساکن داشته باشید.

·        برای جلوگیری از تماس مستقیم، فضای بین کارمندان را افزایش دهید.

اما اینها تنها اصول اولیه ایمن نگه داشتن دفتر یا کارگاه شما از ESD هستند. به خواندن ادامه دهید تا راه های بیشتری برای جلوگیری از جرقه های مخوف ناشی از تخلیۀ بار الکتریکی ساکن بیاموزید.

محصولات ضد الکتریسیته ساکن چه چیرهایی هستند؟

محصولات ضد الکتریسیته ساکن می توانند ایمنی و راحتی را در محل کار فراهم کنند که منجر به بهبود بهره وری کلی و ایجاد یک محیط امن تر و تجهیزات در حال اجرا بهتر، به ویژه برای الکترونیک شوند. محصولات ضد ESD در هر زمان و هر کجا که استفاده شوند، نتایج موثری دارند.

برای جلوگیری یا کاهش الکتریسیته ساکن چه محصولاتی را می توانید برای محل کار خود تهیه کنید؟

·        اسپری ضد الکتریسیته ساکن: اسپری ضد الکتریسیته ساکن روی لباس می تواند به از بین بردن الکتریسیته ساکن روی لباس کمک کند. پس از اسپری شدن، از چسبیدن پارچه یا لباس به بدن که باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شود، جلوگیری می کند. این کار روی لباس هایی با هر نوع پارچه و انواع فرش ها و قالیچه ها کار می کند.

·        کفپوش ضد الکتریسیته ساکن: موسسات و مشاغل می توانند از کفپوش ضد ESD استفاده کنند که برای جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیک ضروری. کفپوش ضد الکتریسیته ساکن به طور گسترده ای برای کنترل استاتیک صنعتی استفاده می شود زیرا تجهیزات در معرض الکتریسیته ساکن بسیار مستعد آسیب هستند. کف های ایمن ESD از مشکلات بیشتر جلوگیری می کند.

·        کفش ضد ESD و بند پاشنه: کفش های ضد الکتریسیته ساکن و بند های پاشنه پا برای به حداکثر رساندن ایمنی و عملکرد کارکنان با استفاده از زیره های لاستیکی یا هر ماده دیگری که رسانای الکتریسیته نیست، طراحی شده است.

·        لباس کار ضد الکتریسیته ساکن: لباس ها و دستکش های ضد الکتریسیته ساکن یکی از اقلام مهم هر منطقه حفاظت شده ESD در محل کار یا هر کسب و کار هستند. لباس کار ضد الکتریسیته ساکن باید برای تک تک کارکنان ارائه شود.

·        انگشتی و دستکش: دستکش های ESD انواع مختلفی دارند استفاده از آنها یکی دیگر از ملزومات ایمنی در اتاق تمیز و یا کار با انواع قطعات الکترونیکی است. چنانچه در هنگام کار فقط انگشتان شما با برد تماس دارد بهتر است از انگشتیهای ESD استفاده کنید.

·        دستبند: برای هدایت بار الکتریکی از بدن شما به سمت زمین باید از دستبندهای ESD استفاده کنید. توجه داشته باشید که سوکت این دستبندها را حتما باید به اتصال به زمین محیط کار وصل کرد.

·        تجهیزات سیار: انواع تجهیزات سیار مانند ترولی ها به دلیل متحرک بودن الکتریسیته ساکن بالایی تولید می کنند و می توانند بار را به بدن و هر جسمی که با آن در تماس باشد منتقل کند و در محیط های کار حساس باعث ایجاد آسیب شود. اگر این تجهیزات را از نوع ESD انتخاب کنید از این آسیبها در امان خواهید بود.

·        یونیزه کننده ها

·        صندلی

·        میزکار

خلاص شدن از شر استاتیک یا ESD از لباس

الکتریسیته ساکن می تواند در میان کارمندانی که اغلب از مسیرها عبور می کنند رخ دهد. بیشتر ایستاها زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان در کنار هم قرار می‌گیرند، بدون هیچ فضایی برای راه رفتن بدون عبور مستقیم از مسیرها. اگر کارکنان لباس یونیفرم دارند بهتر است لباس های ضد ESD تهیه کنید تا میزان الکتریسیته ساکن در هوا را کاهش دهید.

در این بخش راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید تا از ایستا اجتناب کنند:

·        یک اسپری کاهنده استاتیک برای پارچه بخرید و استفاده کنید. این کار می تواند با افزایش مواد رطوبت به خنثی کردن بارهای الکتریکی کمک کند.

·        کفش های ESD بپوشید. کفش های ESD را برای کارمندان خود خریداری کنید. کفش‌های ESD از تولید بار ساکن توسط الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کنند که به طور بالقوه می‌تواند روی دستگاه‌های الکترونیکی حساس به استاتیک پراکنده شود.

·        از لوسیون دست ESD برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. این کار زمانی نتیجه بهتری دارد که شما از دستبندهای آنتی استاتیک استفاده میکنید. استفاده از لوسیون به شما کمک می کند تا پوست شما خشک نباشد و اتضال بهتری با مچبند داشته باشد و بارهای ساکن از طریق بند مچ دست خود مسیر بهتری را به سمت زمین خواهند داشت.

·        بهترین راه برای حذف الکتریسیته ساکن از محل کار، جلوگیری از وقوع آن در وهله اول است. برای انجام این کار، باید روی تجهیزات و کفپوش ایمن ESD سرمایه گذاری کنید. این تجهیز اهمیت بالایی دارد.

محل کار را با محصولات مجهز به ESD از طریق شرکت نیکان توان پژوهان، که تامین کننده پیشرو محصولات کنترل استاتیک، است تجهیز کنید. از آنجایی که ایمنی اولویت اصلی ما است، طیف گسترده ای از محصولات مقاوم در برابر استاتیک مانند بسته بندی انعطاف پذیر و سفت، رو میزی، مچبند، بند پاشنه و کفش، پابند، لباس ها و دستکش های محافظ، تجهیزات تست و اندازه گیری به همراه بسیاری دیگر از تجهیزات را برای شما فراهم کرده ایم.