کجا اقدامات آنتی استاتیک ضروری است؟

اقدامات آنتی استاتیک در تمام نقاطی که احتمال تماس وسایل الکتریکی با یک فرد یا یک شی وجود دارد ضروری است. برای مثال‌ USB2.0، USB3.0، پایانه‌های خروجی، LAN، رابط‌های مختلف ورودی/خروجی یا سایر نقاطی که کاربر یک کانکتور را وصل یا قطع می‌کند، مواردی که در آن دکمه عملکرد یک محصول الکتریکی لمس می‌شود، و یا مواردی که در آن بردها با استفاده از یک رابط به یکدیگر متصل می شوند. قطعاتی که در این نقاط به عنوان اقدامات متقابل ESD نصب می شوند، «آنتی استاتیک»  نامیده می­شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر آثار مخرب ESD بر ابزارهای الکترونیکی این پدیده اثرات مخربی بر سلامت انسان نیز دارد.

 محیط کار و ESD:

انتخاب مواد ESD در یک محیط تولید و ساخت قطعات می­تواند تأثیر زیادی بر منطقه حفاظت شده ESD یا به طور مخفف EPA (ESD protected area) داشته باشد. انتخاب ماده می­تواند بر رسانایی اولیه آن و همچنین رسانایی به عنوان تابعی از زمان تأثیر بگذارد. پوشش های مواد و فرآیندهای تمیز کردن از عوامل اثرگذار بر رسانایی مواد هستند. فرسودگی کف یا لباس می­تواند بر رسانایی کلی و همچنین تغییرات فضایی آن تأثیر بگذارد. اینها عواملی هستند که نشان می‌دهند چرا واجد شرایط بودن محیط تولید، ایجاد مجموعه‌ای از روش‌های اندازه‌گیری، و ممیزی‌های زمانی اقلام مورد استفاده در بخش تولید اهمیت دارند.

چگونه می­توان محیط تولید را از لحاظ موارد حفاظتی در برابر ESD تقسیم بندی کرد؟

محیط تولید از لحاظ موارد حفاظتی در برابر ESD به موارد زیر دسته بندی های می­شوند:

سیستم های اتصال به زمین و اتصالات، سطوح کاری، مچ بند، مانیتورها، کفش، کفپوش، اتصال به زمین پرسنل با پوشاک، یونیزه کننده ها، صندلی، تجهیزات سیار، بسته بندی. در واقع این ابزار اقلام آنتی استاتیکی هستند که در محیط کار شامل ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می­گیرند.

تجهیزات تست:

برای ارزیابی انطباق با مشخصات، تجهیزات تست ساخت مورد نیاز است. تجهیزات تست ESD شامل موارد زیر است:

اهم متر DC، الکترودها، الکترودهای دستی، الکترود پا، آنالایزر خروجی AC، تستر مدار AC (امپدانس سنج)، سطح پشتیبانی عایق، مانیتور صفحه شارژ.